Sondy lambda
Sonda Lambda została opracowana przez inżynierów firmy Bosch znajdując zastosowanie w samochodach od 1976 roku. Miejscem montażu sondy jest kanał wylotowy silnika - przed katalizatorem, a w najnowszych modelach samochodów, również, dodatkowo - za katalizatorem. Zadaniem sondy lambda jest rozpoznawanie odbiegającego od normy składu spalin i korygowanie procesu spalania poprzez przekazywanie sygnałów do układu sterowania silnikiem. Obecnie swoje zastosowanie sonda lambda znajduje wyłącznie w silnikach zasilanych benzyną oraz LPG. Planuje się jednak, że w przyszłości sonda będzie również szeroko wykorzystywana w silnikach Diesla, gdzie pomoże precyzyjniej dozować wtryskiwane paliwo i jednocześnie pozwoli obniżyć emisję szkodliwych substancji w spalinach.
Zasada działania sondy Lambda mimo częstych wątpliwości nie jest żadną tajemnicą. Silniki spalające benzynę podczas swojej pracy emitują do środowiska naturalnego uboczne produkty tego spalania, czyli szkodliwe gazy. Do powstrzymywania tego niekorzystnego efektu stosuje się katalizator, który zamienia szkodliwe spaliny w gazy neutralne. W zamianie tej pomaga sonda Lambda, która jest urządzeniem zamontowanym pomiędzy silnikiem a katalizatorem i poprzez elektrody mierzy resztkową zawartość tlenu w spalinach, przekazując zebrane wartości do modułu sterowania pracą silnika. Sygnały z sondy są przetwarzane przez moduł, który następnie za pośrednictwem komory mieszania dokładnie ustawia skład mieszanki paliwowo powietrznej trafiającej do silnika.