e-sklep

Znajdź hak holowniczy:



Najbliższy wolny termin montażu haka holowniczego:

Poniedzialek
6 Maja 2024

Nasze realizacje:

Logo tpay.com

Bezpieczne płatności:

Logo tpay.com

Tłumiki

Historia układów wydechowych sięga powstania pierwszych samochodów napędzanych silnikiem spalinowym. Początkowo cały układ wydechowy stanowiła pojedyncza rura odprowadzająca spaliny na zewnątrz samochodu. Z czasem, wraz z rozwojem motoryzacji, następowały bardzo duże zmiany wyznaczające całkiem nowe zadania dla układu wydechowego. We współczesnych samochodach jego rolą jest nie tylko odprowadzanie spalin, ale przede wszystkim doskonałe tłumienie hałasu pracującego silnika oraz redukcja szkodliwych substancji w spalinach. Cicha praca silnika osiągana jest głównie dzięki zastosowaniu tłumików, których wewnętrzna struktura to układ specjalnie zaprojektowanych przegród i rurek. Redukcja szkodliwych substancji w spalinach jest natomiast głównym zadaniem katalizatora montowanego obecnie we wszystkich rodzajach silników bez względu na rodzaj zasilania (benzyna, LPG, diesel).

 

obrazek

 

Trwałość: Nie jest możliwe jednoznaczne i precyzyjne określenie trwałości układu wydechowego. Różnice w jego żywotności mogą występować nawet w przypadku dwóch identycznych modeli samochodów. Dzieje się tak dlatego, że największy wpływ na trwałość elementów układu wydechowego ma sposób eksploatacji samochodu. Czynniki, które wpływają na szybsze się jego zużywanie to np. częste rozruchy silnika, lub jazda sportowa na wysokich obrotach, które powodują podwyższoną temperaturę spalin. Dodatkowo należy wspomnieć, że im tłumik znajduje sią bliżej silnika, tym bardziej narażony jest na działanie wysokich temperatur (nawet do 800°C). Tłumiki końcowe, znajdujące się najdalej od silnika, są natomiast w większym stopniu narażone na korozję ponieważ nie oddziaływują na nie tak wysokie temperatury i stopień odparowywania kondensatu jest znacznie mniejszy. Z obserwacji naszej firmy wynika, że średni okres użytkowania układu wydechowego wynosi około 40-60 tyś.km. Oczywiście nie wszystkie elementy zużywają się jednakowo w tym samym czasie. Często po tym okresie zużyciu ulega tłumiki końcowy oraz środkowy, podzczas gdy np. rury kolektorowe i katalizatory są w stanie wytrzymać znacznie większe przebiegi. Niesprawność układu wydechowego objawia się najczęściej w głośniejszej pracy silnika, a także wyczuwalnym zapachu spalin w kabinie samochodu.

 

Opis działania układu wydechowego: Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że w układzie wydechowym zachodzi bardzo wiele procesów mających znaczący wpływ nie tylko głośność pracy silnika, ale również na osiągane przez niego parametry, takie jak moc, czy moment obrotowy. W pracującym silniku spaliny, które podczas otwarcia zaworu wydechowego wydostają się do układu wydechowego osiągają bardzo dużą prędkość, wynaszącą nawet 1800 kmh. Wydostające się z silnika spaliny tworzą fale nadciśnienia i przemieszczają się w kierunku pierwszego tłumika (lub strumienicy), gdzie następuje ich rozprężenie powodując powstanie fali podciśnienia. Jeżeli długość i średnica rury wylotowej są odpowiednio dobrane, to fala podciśnienia powinna "wrócić" do silnika przed zamknięciem zaworu wydechowego i zapewnić "wyssanie" pozostałych w cylindrze spalin, dokładnie go oczyczając tak, aby w kolejnym cyklu pracy mógł on się w całości napełnić świeżą mieszanką paliwowo powietrzną. Ma to bardzo duże znaczenie dla osiąganej przez silnik mocy, która przy niewłaściwie wykonanym układzie wydechowym może się zmniejszyć. Dalsza część układu wydechowego, znajdująca się za pierwszym tłumikiem, posiada ograniczoną zdolność odziaływania na parametry sprawnościowe silinika, a jej zadaniem jest głównie tłumienie hałasu.

 

Najczęściej występujące rodzaje tłumików:

  1. Tłumiki absorbcyjne (przelotowe) - zbudowane z nawiercanej rury zamkniętej w puszce wypełnionej materiałem dźwiękochłonnym, takim jak np. wata stalowa lub szklana. Podstawowe cechy tego rodzaju tłumików to: niskie opory przepływu spalin i tłumienie dźwięków o wyższych częstotliwościach, najczęściej pełni funkcję pierwszego tłumika w układzie wydechowym.
  2. Tłumiki refleksyjne - zbudowane z wielu komór, o różnych pojemnościach, połączonych ze sobą rurkami. Charakterystyczne dla tłumików refleksyjnych są duże opory przepływu spalin oraz tłumienie dźwięków o niskiej częstotliwości. Ten typ tłumika najczęściej stanowi końcowy element układu wydechowego.

 

obrazekobrazek